Kliknutím na „ODESLAT“ souhlasíte s tím, že Vás budeme kontaktovat s obchodní nabídkou.

X

Jak mohou malé a střední podniky využít velká data?

6 jednoduchých příkladů

Velká data, neboli big data, je termín, který se dnes zmiňuje snad i ve školce. Každý o nich slyšel, všichni je mají, ale nikdo pořádně neví, jak je využít. A co teprve malé a střední podniky, které ani pořádně neví, že nějaká data mají? Častokrát i právě malé podniky tyto “velká” data k dispozici mají, ale stejně nevědí co s nimi. Tu je pár příkladů, jak se tato data dají u malých společností využít:

  1. Pochopení zákazníka
     
    Pomocí big data je možné získat ucelenější pohled na zákazníky – lépe pochopit jejich chování, proč nakupují, jak nakupují, co nakupují spolu, odkud přicházejí, proč odcházejí, nebo jestli produkt doporučují dále. Skrz řešení jako je Google Analytics nebo Neilpatel je možné lépe pochopit odkud zákazníci přicházejí, jejich věk, pohlaví, či jiná demografická data, která je pak možné integrovat s jinými systémy a analýzami.
  2. Sledování konkurence
    Dnes je možné přistupovat také k analýze konkurence pomocí nových možností, které mohou odhalit například nějaká jejich rozhodnutí, nebo problém s produktem. Častým a užitečným zdrojem dat mohou být jejich webové stránky, které je možné analyzovat i automatizovaně pomocí nástrojů, které umožňují scrapování stránek, například služba WebScraper. Dalším užitečným zdrojem dat jsou bezpochyby sociální sítě, které mají často spoustu komunikace veřejně přístupnou.
  3. Odhalení trendů
    Dalším zajímavým tématem, které se opírá o využití dat je bezpochyby odhalování trendů, a to například ve vývoji trhu, chování zákazníků, nových technologiích a postupů. Je možné sledovat zákazníka až do nejmenšího detailu jeho chování a kombinovat tyto znalosti s jinými trendy. Základním nástrojem pro využití je určitě Google Trends, který může pomoci odhalit jak se vyvíjí trendy dle četnosti vyhledávání různých výrazů. Dále by se daly zmínit nástroje jako ForecastPro, InsightSquared či Inventoro, nebo služby jako Trendera či TrendHunter.
  4. Zlepšení podnikových výkonů a procesů
    Spousta podnikových procesů dnes může ve společnostech vytvářet data – ať již to jsou stroje, softwary, přeprava nebo logování časů. Tato data je možné analyzovat a využít ke zefektivnění procesů nebo výkonů. Mnoho zařízení je dnes již chytrých, což umožňuje jejich vzájemné propojení a využití dat z jednoho procesu k ovlivnění druhého. Senzory nebo GPS mohou také umožnit optimalizovat procesy automatizovaně nebo zprostředkovat nová data pro analýzy.
  5. Řízení lidských zdrojů
    Data mohou pomoci také při řízení lidských zdrojů, a to jak stávajících tak i nových. Spousta společností si dnes již sbírá různá data o docházce, produktivitě, osobním rozvoji nebo spokojenosti. Tato data mohou být obohacena o různá další data například ze senzorů nebo sociálních sítí. Výsledky analýz těchto dat mohou rozhodnout o změně v přístupu řízení lidských zdrojů. Rovněž v oblasti hledání nových lidí mohou posloužit data klidně i při kontrole backgroundu, například pomocí řešení CheckPeople.
  6. Revalidace byznys modelu a úprava strategie
    Zásadní součástí každého podnikání je byznys model a strategie, bylo by proto chybou nevyužít data k nastavení těchto dvou pilířů. Z vlastních dat se dá vyčíst spousta faktů a trendů, které mohou mít vliv na nabízené spektrum produktů nebo služeb, mohou poukázat na změnu prodejních kanálů nebo odhalit poptávku po něčem, co můžeme nabízet, ale neděláme to. Jedním z řešení, která mohou pomoci odhalit možnost změny může být například Qualtrics.

Možností jak mohou malé a střední podniky využít velká data je mnohem více, a zdá se, že v této době dat a digitalizace těchto možností bude spíš přibývat. Předpokládá se, že společnosti budoucnosti budou vypadat trošku jinak, než ty, které kolem sebe vidíme dnes.

Tento web používá k analýze návštěvnosti, poskytování a personalizaci služeb soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. informacerozumím